הבדלה:  

19:50

צאת השבת: 

9:00

שחרית:  

19:00

הדלקת נרות: 

18:30

קבלת שבת: יום ו'   

כי תצא

הודעות

לקראת הימים הנוראים והחגים הבאים עלינו לטובה, אנו מביאים לידיעתכם פרטים על חידוש החברות בקהילה לשנת תשפ"ב.

דמי חבר/ה הינם תשלום שנתי הנגבה מידי שנה לקראת חגי תשרי והיא הדרך בו חברי וחברות קהילה תומכים/ות בעשייה הקהילתית לאורך השנה והופך אותם על פי חוק לחברי העמותה

לתשומת לבכם! מקומות הישיבה עדיין בסימן שאלה. אנו עוקבים אחרי הנחיות משרד הבריאות ונעדכן קרוב יותר למועד.

לרישום לחברות באופן מקוון, הקליקו

לזמני התפילות בימים הנוראים, הקליקו

בברכת שנה טובה, מתוקה ושל בריאות איתנה

כי תצא

כלל ופרט

מאת הרב גוסטבו סורסקי

פרשה כי תצא היא פרשה עמוסה במצוות, שכשמינית מסך תרי"ג המצוות נמצאת בה. המספר הזה מעורר תמיהה. ישנן חמישים וארבע פרשיות בתורה, ושמינית ממצוותיה כלולות בפרשה אחת! תופעה זאת נראית חסרת פרופורציה.

לפעמים ישנה תחושה שמשה מחליט ללמד את המצוות הנותרות בלי שום סדר, פשוט כי הזמן אוזל. הוא יודע שבעוד כמה ימים יהיה בעולם שכולו טוב ואז פרשת כי תצא הופכת להיות מעין תהו ובהו של מצוות המסודרות באופן אקראי.

אך בקריאה יותר עמוקה, אנו רואים שייתכן והדבר שונה לחלוטין. אם אנו מסתכלים אל המעבר בין הפרשה הקודמת (שופטים) לפרשה שלנו (כי תצא) רואים שישנה המשכיות בין הדברים שנאמרו אז לבין הדברים הנאמרים היום.

פרשת שופטים הינה פרשת הכלל ופרשת כי תצא הינה פרשת הפרט. שתי הפרשיות דנות בנושאים דומים אך במישור שונה לחלוטין. פרשת שופטים דנה על המשפט, על המערכת השלטונית-המשפטית הכללית וכוללת מצוות כגון מינוי שופטים, שוטרים ואף מלך בעוד שפרשתנו (כי תצא) דנה על התנהגות הוגנת של האדם הפרטי עם מצוות כמו נתינת שכר שכיר ביומו, שילוח הקן ודיני מסחר הוגן.

בפרשה הקודמת, התורה ציוותה "שפטים ושטרים תתן לך בכל שעריך" (דברים טז, יח) אך פרשתנו אומרת "לא יהיה לך בביתך איפה ואיפה גדולה וקטנה" (דברים כה, טו). בפרשה הקודמת כתוב "שום תשים עליך מלך" (דברים יז, טו), אך פרשתנו אומרת "לא תעשק שכיר עני ואביון" (דברים כד, יד).

שתי הפרשיות דנות על צדק ובניית חברה תקינה והוגנת, אך נקודת המבט הינה שונה לחלוטין. פרשת שופטים סבורה שאותו סדר מתחיל בכלל ועוד שפרשת כי תצא אומרת במפורש שהדבר מתחיל באדם הפרטי. רשת שופטים רומזת שהסדר מתחיל מלמעלה, אך פרשת כי תצא אומרת שהשינוי מתחיל מלמטה.

ואין כאן סתירה. רק פרשה המשלימה את חברתה.

גדלתי בארגנטינה בה חשבנו –אחרי שמונה שנים של דיקטטורה אכזרית ורצחנית- שהדמוקרטיה תגיע יום אחד, תעשה הוקוס פוקוס והמדינה תשתנה בין לילה. עוד אני זוכר את נאומו של ראול אלפונסין, הנשיא הדמוקרטי הראשון שנבחר לאחר אותם הימים הקשים, באומרו: "הדמוקרטיה מאכילה עניים, מרפא חולים ומחנכת ילדים".

זה לא היה כך ולעולם לא יהיה כך, לא בארגנטינה ולא בעולם כולו. מערכות ומנגנונים אינם מצילים חברה, אלא האדם הפרטי הוא זה שעשוי להביא שינוי. עד ש-"הראש העקום" של אדם הפרטי לא יתיישר דבר לא ישתנה, מנגנונים אינם מסוגלים לעשות קסם.

במדינות בהן רווח הפשע והאלימות, אנשים נוהגים לדרוש חוקים קשים ומחמירים נגד אלה שעוברים על החוק, אך מנגנונים, חוקים שופטים ושוטרים עשויים להרתיע את האדם הישר מלהיות עבריין, אבל לא יצליחו להפוך את העבריין לאיש ישר.

זאת הסיבה לכך שהאדם הפרטי הוא קהל היעד של פרשת כי תצא. התורה יודעת שמלכים, שופטים ושוטרים הם הכרחיים לבניית חברה תקינה.

אך באותה מידה יודעת שבלעדי האדם הפרטי אלה הם רק פרוטוקול.

 

תורה בטעם לטיני

כשהצו האלהי נראה כה חד משמעי, האם ניתן לקיים את מצוות מחית זכר עמלק בימינו? תורה בטעם לטיני, פרשת כי תצא (שידור חוזר)

 

אירועים קרובים

  • Trip to the Bible Lands Museum (Jerusalem)
    יום ג׳, 07 ביוני
    ירושלים
    07 ביוני, 9:00 – 16:30
    ירושלים, שמואל סטפן וויז 21, ירושלים, 9104601, ישראל
    Please contact Terri Davis for more details
  • שבת חתן וכלה אלעד גולן ורעות עמירם
    11 ביוני, 9:00
    Ashkelon, Har'el St 8, Ashkelon, Israel
  • מופע אקוסטי טנדו
    יום ג׳, 05 ביולי
    Ashkelon
    05 ביולי, 17:00
    Ashkelon, Har'el St 8, Ashkelon, Israel